בשנת 2025 אושרו קווי המטרו, תמ"א 70 ותקציב של מליארד ש"ח
שנת מפנה לתחבורה הציבורית בישראל: אישורים והקצאות תקציביות מבשרים על עידן חדש
יוני 2025
תחבורה ציבורית
פיתוח עירוני
שנת 2025 מסתמנת כשנה היסטורית לעתיד התחבורה הציבורית בישראל. בחודש מאי הושלמו שלושה צעדים מכריעים בפרויקט המטרו של גוש דן: אישור תמ"א 70, השלמת התכנון הסטטוטורי של כל קווי המטרו, והקצאת תקציב ראשוני של מעל מיליארד שקלים לתחילת העבודות בשטח.
אישור תמ"א 70: תשתית לפיתוח המטרופולין
הממשלה אישרה את תמ"א 70, תוכנית מתאר ארצית המהווה מסגרת לפיתוח אורבני מתקדם סביב תחנות המטרו. התוכנית מעודדת ציפוף עירוני חכם והרחבת זכויות בנייה באזורים הסמוכים לתחנות, במטרה ליצור מרחב עירוני יעיל, נגיש וידידותי לסביבה.
מה כלול בתמ"א 70?
אישור התמ"א מבטיח כי השקעת העתק בתשתית תחבורתית תלווה בפיתוח אורבני מתואם שימקסם את התועלות לציבור. זוהי גישה כוללת שמבינה כי תחבורה ופיתוח עירוני הולכים יד ביד.
השלמת התכנון המלא של קווי המטרו
יום לאחר אישור תמ"א 70, הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) אישרה את תכנית 101ד, המקטע האחרון בתכנון רשת המטרו. מדובר בחלק מהזרוע הצפונית של קו M1 שיחבר את כפר סבא והוד השרון למרכז המטרופולין.
150
קילומטרים של מנהרות
109
תחנות מתוכננות
2M
נוסעים ביום
השלמת התכנון מסמנת את סיום שלב מורכב ומעבר לביצוע בפועל.
מיליארד ש"ח ראשון: מחזון למציאות
במקביל להתקדמות התכנונית, משרד התחבורה כבר העביר תקציב ראשוני של מעל מיליארד שקלים, המאפשר את תחילת העבודות בפועל. חברת נת"ע החלה בעבודות בשטח, כולל הכנות בשטחי דיפו והעתקת תשתיות לאורך התוואי.
התקדמות בשטח
- הכנת שטחי דיפו לציוד כבד
- העתקת תשתיות קיימות
- תחילת עבודות חפירה ראשוניות
- אישור מיזמי בנייה סמוכים
- הכשרת צוותי עבודה מקצועיים
עבודות על קו M1 כבר החלו בראשון לציון, חולון וגלילות. תוכניות למיזמי בנייה בקרבת תחנות הקו כבר קיבלו אור ירוק. זהו המעבר ממצב של תכנון למצב של ביצוע פעיל.
המטרו כחלק ממהפכה תחבורתית כוללת
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה:
"רשת המטרו היא עמוד השדרה של מערכת תחבורה ציבורית מודרנית. זהו הפתרון היחיד שיכול באמת לשכנע את הנהג הישראלי לוותר על הרכב הפרטי."
עם השלמתו, יצטרף המטרו למערך הרכבת הקלה, ויצור מערכת תחבורה ציבורית אינטגרטיבית מתקדמת. המערכת המשולבת תשרת כ-2 מיליון נוסעים מדי יום ו-450 מיליון נסיעות בשנה, מה שיהווה שינוי פרדיגמה בדפוסי התניידות במרכז הארץ.
השפעות כלכליות ועירוניות
הפרויקט צפוי ליצור לא רק שיפור בתחבורה, אלא גם מנוף לפיתוח כלכלי ועירוני נרחב.
קבוצת רפאל מקשרת בין הפרויקטים התחבורתיים לבין ההזדמנויות ההשקעתיות שהם יוצרים. הפרויקט יוביל לירידה במספר הרכבים הפרטיים, שיפור באיכות האוויר, פיתוח אזורי מסחר חדשים ועלייה בערכי נדל"ן.
2025: נקודת מפנה היסטורית
לא מדובר עוד בחלומות או בהבטחות רחוקות. שנת 2025 מסמנת את המעבר מתכנון לביצוע, מחזון למציאות מוחשית. שלושת האישורים - תמ"א 70, השלמת התכנון והקצאת התקציב - יוצרים יחד תשתית איתנה לשינוי פני התחבורה הציבורית בישראל. זהו הרגע שבו המטרופולין הישראלי עושה צעד ענק לעבר עתיד תחבורתי מתקדם, יעיל ובר-קיימא.
הערה: המידע המוצג מבוסס על אישורים ממשלתיים ומשרד התחבורה נכון ליוני 2025. לוחות הזמנים עשויים להשתנות בהתאם להתפתחויות בשטח ולשיקולים תקציביים נוספים.