אילוץ חדש בנסיעה לעבודה - אגרת גודש
הזדמנות לחשיבה מחדש על הרגלי הנסיעה
יוני 2025
תחבורה ומיסוי
פיתוח עירוני
עוד כשנתיים, בשנת 2027, יתחיל לפעול בגוש דן פרויקט "אגרת הגודש" - מהלך שאמנם יציב אילוץ חדש בפני מי שנוסע לעבודה ברכב פרטי, אך גם מייצג הזדמנות לשינוי חיובי בהרגלי התנועה שלנו. הפרויקט, שתוכנן כבר ב-2021 וכעת מתקדם לקראת יישום, נועד לפתור את בעיית הפקקים הכבדים באזור המרכז באמצעות תמריץ כלכלי שיעודד אנשים לבחור בחלופות לרכב הפרטי.
מערכת פשוטה וברורה
אגרת הגודש תפעל באמצעות מערכת של כ-180 שערי תשלום אלקטרוניים שיוצבו בגבולות בין שלוש "טבעות" באזור גוש דן. המצלמות החכמות בשערים יזהו את הרכבים העוברים ויחייבו את הנהגים בהתאם לזמני הנסיעה ולאזורים בהם הם נוסעים.
180
שערי תשלום אלקטרוניים
3
טבעות תחייב
37.5₪
מחיר מקסימלי יומי
שעות התחייבות
התשלום יחול רק בשעות העומס - בבוקר (6:30-10:00) ובשעות אחר הצהריים (15:00-19:00), כשהמטרה היא לווסת את התנועה בזמנים הקריטיים ביותר.
מבנה התעריפים
המחירים נקבעו באופן מדורג ושקול. חשוב לציין שהעלות היומית המקסימלית תוגבל ל-37.5 שקלים, כך שגם מי שנוסע רבות באזור לא יחויב מעבר לסכום זה.
אזור
בוקר (6:30-10:00)
אחר הצהריים (15:00-19:00)
טבעת חיצונית
5 ש"ח
2.5 ש"ח
טבעת אמצעית
+10 ש"ח
+5 ש"ח
טבעת פנימית
+10 ש"ח
+5 ש"ח
התאמה לצרכים שונים
אחד היתרונות המשמעותיים של התוכנית הוא ההתאמה לסוגים שונים של משתמשי דרך. נהגי מוניות, למשל, ישלמו רק מחצית מהתעריף הרגיל - הכרה בתפקידם החשוב במערך התחבורה העירוני.
הנחות ופטורים
- נהגי מוניות: הנחה של 50% מהתעריף הרגיל
- רכבים דו-גלגליים: פטור מוחלט מתשלום
- משאיות: כפל תעריף בהתאם להשפעתן על הגודש
רכבים דו-גלגליים יהיו פטורים לחלוטין מתשלום, מה שמעודד שימוש באמצעי תחבורה שתופסים פחות מקום בכביש ותורמים פחות לזיהום.
מבט לטווח ארוך
אגרת הגודש אינה עומדת בפני עצמה, אלא מהווה חלק ממהלך כולל לשיפור מערך התחבורה במטרופולין תל אביב. ההסכם המתגבש בין משרד התחבורה למשרד האוצר צפוי להזרים 15 מיליארד שקלים לפרויקטים תחבורתיים, מה שיאפשר פיתוח משמעותי של חלופות תחבורתיות בטווח הארוך.
לוח זמנים מתואם
אמנם יש לציין שקיים פער מסוים בלוחות הזמנים - אגרת הגודש צפויה להיכנס לתוקף ב-2027, בעוד שהקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה צפויים להיפתח רק ב-2028, והמטרו יתחיל לפעול באזורים מסוימים רק ב-2034. עם זאת, התוכנית כוללת גם השקעה בפתרונות ביניים כמו נתיבי תחבורה ציבורית, שאטלים ושיפור שירותי האוטובוסים.
לקחים מהעולם
חשוב לזכור שאגרות גודש אינן המצאה ישראלית, אלא מודל שכבר הוכיח את עצמו בערים גדולות בעולם. בלונדון, למשל, חל שיפור דרמטי בזרימת התנועה עם ירידה של כ-30% בכמות כלי הרכב במרכז העיר, וגם בניו יורק נרשמה הפחתה משמעותית של כ-20% בפקקים.
30%
ירידה בתנועה - לונדון
20%
הפחתת פקקים - ניו יורק
הניסיון העולמי מלמד שאגרות גודש לא רק מפחיתות את העומס בכבישים, אלא גם מעודדות פיתוח של מערכות תחבורה ציבורית יעילות יותר, משפרות את איכות האוויר ומקצרות את זמני הנסיעה לכולם.
הזדמנות לתכנון מחדש
עבור רבים מאיתנו, הכנסת אגרת הגודש מהווה הזדמנות לתכנן מחדש את הרגלי הנסיעה שלנו. זה הזמן לשקול נסיעות משותפות, לבחון אפשרויות של תחבורה ציבורית, או אפילו לחשוב על פתרונות כמו עבודה מהבית בימים מסוימים או שינוי שעות העבודה.
הזדמנויות השקעה ופיתוח
השינויים הצפויים בדפוסי התנועה יוצרים הזדמנויות חדשות בתחום הנדל"ן והפיתוח העירוני.
קבוצת רפאל מתמחה בזיהוי וניצול של הזדמנויות כאלה, תוך הבנה מעמיקה של השפעות התחבורה על שווקי הנדל"ן והפיתוח.
צעד נכון לעתיד טוב יותר
בסופו של דבר, המטרה המשותפת לכולנו היא להפחית את העומס בכבישים, לקצר את זמני הנסיעה ולשפר את איכות החיים במטרופולין תל אביב. אגרת הגודש היא צעד משמעותי בכיוון הנכון - כזה שדורש התאמה מצדנו, אך מבטיח תועלות רבות לטווח הארוך.
הערה: המידע המוצג מבוסס על תוכניות משרד התחבורה ומשרד האוצר נכון ליוני 2025. פרטי היישום והתעריפים עשויים להשתנות בהתאם להתפתחויות נוספות ולתהליכי אישור.